Parkki Regina

Parkki Regina valmistui Porvoon Hamarissa vuonna 1874.

 

Parkki Regina – laiva Porvoon purjelaivaston kultakaudelta

Parkki Regina odottelee Espanjan rannikolla tyynessä tuulta päästäkseen jatkamaan matkaansa kohti Barcelonaa. Aluksen 12 miehellä on takanaan St. Johnin satamasta Kanadasta alkanut pitkä Atlantin ylitys kapteeni Klaes Karlssonin johdolla. Matka on edennyt nopeasti: ensin 27 vuorokautta Gibraltariin ja sieltä edelleen 4 vuorokautta määränpäähän. Eletään vuotta 1916, jolloin maailmansota on jatkunut jo kolmatta vuotta.

Yhtäkkiä aluksen rauhan rikkoo tumma piste meressä, joka lähestyessään osoittautuu sukellusveneeksi. Saksalaisalus nostaa mastoonsa liittolaisensa Itävallan lipun Välimeren kulkijoita hämätäkseen. Sukellusvene lipuu Reginan rinnalle purjelaivan kansallisuutta tarkistamaan. Kun Reginan mastoon nousee Venäjän valko-sini-punainen kauppalippu, sen kohtalo on sinetöity. Rinnakkain ovat kahden vihollismaan alukset!

 Määräykset kaikuvat: Reginan miehistön on valmistauduttava siirtymään pelastusveneeseen. Sitä ennen merimiesten on autettava sukellusveneestä saapuneita kolmea sotilasta oman aluksensa tuhon valmisteluissa. Kun räjähteet ovat paikoillaan, miehistö saa luvan poistua alukselta. Pian kaikuvat räjähdysten äänet. Tuli leviää nopeasti ja saavuttaa pian aluksen purjeet. Valtavana soihtuna palavan aluksen katkeavat mastot kaatuvat yli laidan. Kahdessa tunnissa alus painui mereen. Viimeinen Porvoon purjealusten kultakauden laiva on tuhon oma. Merimiehet pelastautuvat rannikolle ja aluksen porvoolaismiesten pitkä matka kotiin alkaa. Rahaa paluumatkaan saadaan pelastusveneen myynnillä.

 

Parkki Regina tulessa Barcelonan edustalla 22.5.1916. Aluksen upottaneen kapteeni Rückertin valokuva. 

 

Kolmimastoinen, kantavuudeltaan 321 lästinen Regina-parkki valmistui Hamarissa vuonna 1874. Tähän aikaan purjealusten rakentaminen oli loppumassa ja tilalle olivat tulossa koneen voimalla liikkuvat alukset. Reginan rakennusmateriaaleina käytettiin pyökkiä, tammea ja mäntyä. Sen rakentamista valvoi ranskalaisen Lloyds´n asiantuntija. Regina oli viimeinen rakennusmestari Abraham Anderssonin ja hänen pohjalaisten kirvesmiestensä tekemä alus. Andersson oli huomattavin Hamarin laivatelakan rakennusmestari, joka johdolla vuosina 1856-74 rakennettiin useimmat Porvoon kauppalaivaston aluksista. Regina oli myös viimeinen Porvoon seudulla valmistunut raakatakiloitu alus. Uuden aluksen omistivat August Eklöf, C.M. Åberg sekä kapteeni Robert Hacklin.

Laivanrakennusmestari Abraham Andersson. Johan Knutsonin maalaus 1850-luvulta. 

Regina purjehti vuosikymmenien aikana niin Euroopan kuin Amerikan satamiin. Ennen sodan syttymistä vuonna 1914 se kuljetti Eklöf-yhtiön puutavaraa Porvoon Höyrysahalta Espanjan Cadiziin ja Sevillaan, paluumatkalla se toi suolaa Porvooseen. Sodan alkamisen jälkeen se palasi vielä Atlantin reitille puutavarakuljetuksiin.  Vuosikymmenien aikana Regina sai matkoillaan erilaisia vaurioita, mutta saattoi jatkaa purjehtimistaan korjausten jälkeen. Alus korjattiin perusteellisesti vuonna 1901 ja muutamaa vuotta myöhemmin se sai vielä uuden ja modernin takilan.

 

Juha Jämbäck