Parkki Julie / Barken Julie

Lorenz Petersen & Peter Christian Holm, Parkki / Barken Julie, Altona 1867

 

Parkki Julie

Parkki Julie laskettiin vesille Hamarin telakalla vuonna 1859. Aluksen lastattiin 200 lästiä puutavaraa kuljetettavaksi eteläisemmille leveysasteille muiden porvoolaisalusten tapaan. Kotiin Porvooseen tuotiin lähinnä suolaa. Aluksen kahdestatoista osaomistajasta voidaan mainita laivanvarustajat Sneckenström, Åberg, Solitander ja Simolin.

Laivan lähes nelivuotinen neitsytmatka kapteeni A.G. Björkman ruorissa kulki Lissabonin, Wiborgin, Cadizin, St. Ybesin, Bergenin, Newcastlen, Odessan, Liverpoolin, Baltimoren, Belfastin, Liverpoolin, Wiborgin, Malagan, New Yorkin, Sligon, Cardiffin, Odessan, Le Havren, Rouen ja St. Ybesin kautta takaisin kotiin Porvooseen. Kaksi miestä kuoli ja kaksi karkasi, tämä oli epätavallisen vähän verrattuna kolme vuotta myöhemmin tehtyyn vuoden matkaan. Silloin kapteeni C.J. Åhman menetti neljä miestä keltatautiin, näiden joukossa oli perämies. Tämän vuoksi Haitissa puolimatruusi vaihdettiin navigointitaitoiseen tanskalaiseen matruusiin, jotta laivan saatiin kotiin Porvooseen.

Kapteeni Åhman tilasi maalauksen parkki Juliesta Altonassa Hampurin lähellä 1867 vuoden kestäneen rahtimatkan aikana. Sen maalasivat velipuolet Lorenz Petersen ja Peter Christian Holm.

 

Barken Julie

År 1859 löpte barken Julie av stapeln vid Hammars skeppsvarv. Med en dräktighet på 200 läst fraktade hon liksom de flesta Borgåfartyg trävaror till sydligare breddgrader. Hem till Borgå hämtade hon främst salt. Bland hennes tolv delägare kan redarna Sneckenström, Åberg, Solitander och Simolin nämnas.

Med kapten A.G. Björkman vid rodret gick jungfruresan på nästan fyra år till Lissabon, Wiborg, Cadiz, St. Ybes, Bergen, Newcastle, Odessa, Liverpool, Baltimore, Belfast, Liverpool, Wiborg, Malaga, New York, Sligo, Cardiff, Odessa, Le Havre, Rouen, St. Ybes och slutligen hem till Borgå igen. Två män dog och två rymde, vilket var ovanligt lite jämfört med barkens 12 månader långa färd till Havanna tre år senare. Då förlorade kapten C.J. Åhman fyra man i gulsot, däribland styrmannen. På Haiti bytte man därför en lättmatros mot en navigationskunnig dansk matros för att få fartyget hem till Borgå.

Porträttet på barken Julie beställdes av kapten Åhman i Altona nära Hamburg under den 12 månader långa fraktfärden 1867 och målades av halvbröderna Lorenz Petersen och Peter Christian Holm.