Parkki Hanna Maria / Barken Hanna Maria

Keulakuvahahmot Hanna ja Maria, Carl Johan Cedercreutzin pienoismalli 1975 / Galjonsfigurerna Hanna och Maria, miniatyrmodell av Carl Johan Cedercreutz 1975

Parkki Hanna Maria

Porvoossa laskettiin helmikuussa 1866 suurimman siihen mennessä rakennetun aluksen köli. Abraham Andersson ja hänen pohjalainen joukkonsa rakensivat 393 lästisen kuparivahvistetun parkki Hanna Marian Leonard Simolinille hongasta.  Viisi kuukautta myöhemmin alus laskettiin vesille hurraahuutojen ja sataman alusten kanuunanlaukausten saattelemana. Nimensä alus sai laivanvarustajan kahdelta tyttäreltä. Kapteeni Robert Hacklin oli ruorissa, kun alus 20 hengen miehistöineen lähti ensipurjehdukselle.

Hanna Maria tunnettiin nopeana valtamerialuksena. Se teki kaukomatkoja Pohjois- ja Etelä-Amerikkaan sekä Itä-Intiaan. Muiden Porvoo-laivaston alusten tapaan se kuljetti myös puutavaraa Etelä-Eurooppaan ja toi paluumatkalla suolaa ja viiniä kotikaupunkiinsa Porvooseen.  Ajoittain alus kävi myös muissa kotimaisissa satamissa kuten Oulussa ja Pernajanlahdella.

Leonard Simolin myi ¾ Hanna Mariasta Oscar Simolinille vuonna 1890, tällöin alus sai nimen Vänskapen. Aluksen kapteenina 17 vuotta toiminut M.F. Ekqvist omisti aluksesta edelleen ¼. Vuonna 1892 alus myytiin Ahvenanmaalle. Seuraavana vuonna laiva upposi Englannin edustalla.

 

Barken Hanna Maria

I februari 1866 sträcktes kölen för Borgås dittills största fartyg. Barken Hanna Maria byggdes kopparfast i furu, med ett lästetal på 393 för Leonard Simolin av byggmästare Abraham Andersson och hans österbottniska arbetslag. Fem månader senare löpte hon av stapeln i Hammars hälsad av hurrarop och kanonsalvor från hamnens fartyg. Döpt efter redarens två döttrar seglade hon på sin första färd med en 20 man stark besättning under kapten Robert Hacklins befäl.

Hanna Maria var känd som en snabb djuphavsseglare. Hon gjorde långfärder till Nord- och Sydamerika samt Ostindien, men som Borgåflottans övriga skepp fraktade hon också virke till Sydeuropa och salt och vin hem till Borgå. Tidvis anlöpte hon även inhemska hamnar som Uleåborg och Pernåviken.

År 1890 såldes ¾ av Hanna Maria till Oscar Simolin och hon omdöptes till Vänskapen. M.F. Ekqvist, fartygets kapten sedan 17 år, ägde fortsättningsvis ¼. År 1892 såldes hon till Åland. Följande år förliste hon ytterom England.