Parkki Regina

Parkki Regina tulessa Barcelonan edustalla 22.5.1916. Aluksen upottaneen kapteeni Rückertin valokuva.
Parkki Regina valmistui Porvoon Hamarissa vuonna 1874.

Parkki Regina – laiva Porvoon purjelaivaston kultakaudelta

Parkki Regina odottelee Espanjan rannikolla tyynessä tuulta päästäkseen jatkamaan matkaansa kohti Barcelonaa. Aluksen 12 miehellä on takanaan St. Johnin satamasta Kanadasta alkanut pitkä Atlantin ylitys kapteeni Klaes Karlssonin johdolla. Matka on edennyt nopeasti: ensin 27 vuorokautta Gibraltariin ja sieltä edelleen 4 vuorokautta määränpäähän. Eletään vuotta 1916, jolloin maailmansota on jatkunut jo kolmatta vuotta.

Yhtäkkiä aluksen rauhan rikkoo tumma piste meressä, joka lähestyessään osoittautuu sukellusveneeksi. Saksalaisalus nostaa mastoonsa liittolaisensa Itävallan lipun Välimeren kulkijoita hämätäkseen. Sukellusvene lipuu Reginan rinnalle purjelaivan kansallisuutta tarkistamaan. Kun Reginan mastoon nousee Venäjän valko-sini-punainen kauppalippu, sen kohtalo on sinetöity. Rinnakkain ovat kahden vihollismaan alukset!

Määräykset kaikuvat: Reginan miehistön on valmistauduttava siirtymään pelastusveneeseen. Sitä ennen merimiesten on autettava sukellusveneestä saapuneita kolmea sotilasta oman aluksensa tuhon valmisteluissa. Kun räjähteet ovat paikoillaan, miehistö saa luvan poistua alukselta. Pian kaikuvat räjähdysten äänet. Tuli leviää nopeasti ja saavuttaa pian aluksen purjeet. Valtavana soihtuna palavan aluksen katkeavat mastot kaatuvat yli laidan. Kahdessa tunnissa alus painui mereen. Viimeinen Porvoon purjealusten kultakauden laiva on tuhon oma. Merimiehet pelastautuvat rannikolle ja aluksen porvoolaismiesten pitkä matka kotiin alkaa. Rahaa paluumatkaan saadaan pelastusveneen myynnillä.

Parkki Regina tulessa Barcelonan edustalla 22.5.1916. Aluksen upottaneen kapteeni Rückertin valokuva.

Kolmimastoinen, kantavuudeltaan 321 lästinen Regina-parkki valmistui Hamarissa vuonna 1874. Tähän aikaan purjealusten rakentaminen oli loppumassa ja tilalle olivat tulossa koneen voimalla liikkuvat alukset. Reginan rakennusmateriaaleina käytettiin pyökkiä, tammea ja mäntyä. Sen rakentamista valvoi ranskalaisen Lloyds’n asiantuntija. Regina oli viimeinen rakennusmestari Abraham Anderssonin ja hänen pohjalaisten kirvesmiestensä tekemä alus. Andersson oli huomattavin Hamarin laivatelakan rakennusmestari, joka johdolla vuosina 1856-74 rakennettiin useimmat Porvoon kauppalaivaston aluksista. Regina oli myös viimeinen Porvoon seudulla valmistunut raakatakiloitu alus. Uuden aluksen omistivat August Eklöf, C.M. Åberg sekä kapteeni Robert Hacklin.

Laivanrakennusmestari Abraham Andersson. Johan Knutsonin maalaus 1850-luvulta.

Regina purjehti vuosikymmenien aikana niin Euroopan kuin Amerikan satamiin. Ennen sodan syttymistä vuonna 1914 se kuljetti Eklöf-yhtiön puutavaraa Porvoon Höyrysahalta Espanjan Cadiziin ja Sevillaan, paluumatkalla se toi suolaa Porvooseen. Sodan alkamisen jälkeen se palasi vielä Atlantin reitille puutavarakuljetuksiin.  Vuosikymmenien aikana Regina sai matkoillaan erilaisia vaurioita, mutta saattoi jatkaa purjehtimistaan korjausten jälkeen. Alus korjattiin perusteellisesti vuonna 1901 ja muutamaa vuotta myöhemmin se sai vielä uuden ja modernin takilan.

Juha Jämbäck

Lue myös

Summer in Porvoo Museum Is Full of Art

Porvoo Museum’s summer season opens with three shows exhibiting paintings by Albert Edelfelt, silhouette art, and contemporary art as part of the Porvoo Triennale. The fall season sees an online exhibition of shop signs from different eras. The Christmas season invites visitors to the traditional Christmas dinner table, while the exhibition about small birds continues past Christmas and through the winter.

Porvoo Virtual Art Gallery

Porvoo Virtual Art Gallery will take you from one mood and theme to the next. You can expect the power of colours, life and fantasy, landscapes and portraits, and an ambience beyond reality.

Phenomenal Iris Is Bursting With Colour

Porvoo Museum’s new exhibition Phenomenal Iris presents the company Aktiebolaget Iris, which operated in Porvoo at the change of the century. The company operated for five years, during which it laid the foundation for the emergence of Finnish design.

Joulupoyta-julbord-2022

Christmas in Porvoo Museum 2023

29.11.2023 – 14.1.2024
Holm House
Christmas in Porvoo Museum takes us again back to the 18th century to visit the merchant family Holm.

Kultaranta II

A.B. Borgå Båtvatf O.Y. fick år 1929 en specialbeställning, för det behövdes en ny täckt båt för president Lauri Kristian Relander: Kultaranta II.

Kultaranta II

Tasavallan tärkein vene on Kultaranta, jolla presidentti liikkuu kesäaikaan Naantalissa kesäasuntonsa Kultarannan vesillä.