5 vinkkiä onnistuneeseen museovierailuun

1. Unohda normit

Museonäyttelyyn voi tutustua juuri sillä lailla kuin itse haluaa. Museoon voi tulla yksin tai porukassa, näyttelyissä voi lukea kaikki tekstit tarkkaan tai jättää ne lukematta, voi tutkia kaikki esillä olevat esineet tarkasti tai katsella vain näyttelyn yleisvaikutelmaa. Oikeita tai vääriä tapoja ei ole!

2. Käytä mielikuvitustasi

Voitko kuvitella menneiden aikojen ihmisiä käyttämässä näyttelyiden esineitä tai luomassa näyttelyiden taideteoksia? Museossa on mahdollista löytää heihin yhteys.

3. Kysy henkilökunnalta

Näyttelytiloissa työskentelevät museo-oppaat kertovat mielellään lisää näyttelyistä.

4. Vieraile museokaupassa

Museokaupan avulla voit viedä palasen kulttuuriperintöä mukanasi kotiin. Porvoon museon museokaupan vastuullisesti tuotetut tuotteet tukevat museon näyttelyiden teemoja.

5. Someta näyttelyvierailustasi

Jos mukanasi on älypuhelin, voit sen avulla jakaa museovierailusi muille, esimerkiksi läheisillesi yksityisviesteillä tai julkisesti sosiaalisen median kanavissa. Ottamalla museossa kuvia itseäsi eniten kiinnostaneista asioista, voit tehdä ajatuksesi ja kokemuksesi näkyväksi muille.

Ilmiömäinen Iris

Porvoon museon näyttely Ilmiömäinen Iris kertoo vuosisadan vaihteessa Porvoossa toimineesta yrityksestä Aktiebolaget Iris. Holmin taloon ja Vanhalle raatihuoneelle levittäytyvä näyttely luo kattavan katsauksen yrityksen ja sitä johtaneiden taiteilijoiden toimintaan Porvoossa ja maailmalla.

AB Iris oli toiminnassa vain viisi vuotta, mutta siitä huolimatta siitä kehittyi ilmiö. Se mullisti suomalaisen muotoilun ja sen korkeatasoinen taidekäsityö oli jugend-tyylin huipentuma maassamme. Iris-keramiikan värikkyys oli uutta luovaa ja rohkeaa.

Näyttely on avoinna 1.4.2024 asti.

Teemaopastuksen näyttelyyn voi varata
-osoitteesta: info@porvoonmuseo.fi