Porvoon joulutunnelma vie vuosisatojen taa

Porvoon museon Holmin talossa Vanhan Porvoon sydämessä vietetään 1700-luvun joulua ja J. L. Runebergin kodissa Porvoon Empire-kaupunginosassa 1800-luvun joulua.

Porvoon monipuolinen joulusesonki näkyy ympäri kaupunkia.

– Porvoossa on uniikki joulutunnelma, joka on parhaimmillaan vanhan kaupungin alueella. Vanhan Porvoon liikkeet ja asukkaat koristelevat rakennuksia ja näyteikkunoita jouluun ja keskiaikainen tuomiokirkko mäen päällä kruunaa koko kauneuden, tunnelmoi Porvoon museon johtaja Johanna Lehto-Vahtera.

Vanha raatihuone, jossa Porvoon museo toimii, on monien joulunajan tapahtumien keskipiste. 13. päivä kruunataan Porvoon oma Lucia raatihuoneen portailla ja samassa paikassa julistetaan jouluaattona joulurauha.

– Eri aikakausien jouluperinteet jatkuvat Porvoossa rinnakkain ja Holmin talon ja J. L. Runebergin kodin joulunäyttelyt auttavat ymmärtämään joulunvieton monikerroksista perinnettä.

Niemi, J. L. Runebergin koti

Vanhat jouluperinteet esillä museoissa

J. L. Runebergin kodissa ja Porvoon museon Holmin talossa joulu näkyy perusnäyttelyissä, kun erilaiset ajanmukaiset jouluvalmistelut, koristeet ja juhlatarjoilut tuodaan osaksi museoiden interiöörejä.

Runebergien aikaan joulukuusi koristeineen oli uusi tapa ja kotimuseon kuusi onkin koristeltu samaan tapaan silkkinauhoilla kuin Runebergeillä oli tapana.

Holmin talosta ei kuusta löydy vaan 1700-luvun joulun keskipiste on saliin katettu juhlapöytä. Kinkut, laatikot ja rosollit ovat suomalaisille edelleen tuttuja, mutta pinaattimuhennosta ja aladobia eli lihahyytelöä ei todennäköisesti enää kovin monen joulukattauksesta löydy.

Vaikka joululahjaperinne alkoi jo 1700-luvulla, voi myös siihen liittyvien vanhojen tapojen tunnistaminen olla vaikeaa 1900- ja 2000-lukujen tehdastekoisiin tavaroihin tottuneelle nykyihmiselle. 1700- ja 1800-luvuilla lahjapaketteihin kirjoitettiin rimmaavia värssyjä, joissa annettiin vihje lahjasta ja sen antajasta. Eikä lahjoja tuonut säkissään joulupukki, vaan ne saatettiin vain heittää yllättäen ovesta sisään.

Joulu on kristillisen kirkon suurin juhla ja Porvoon keskiaikainen tuomiokirkko on ollut keskeinen osa porvoolaisten joulunviettoa läpi vuosisatojen ja sinne ovat sekä Holmin perhe että Runebergit aikoinaan menneet joulukirkkoon. Jouluna on ollut pitkään tapana myös auttaa vähäosaisia, joita muistettiin esimerkiksi leivillä ja kynttilöillä 1700- ja 1800-luvuilla.

Laura Svärd, J. L. Runebergin koti

Löydä joulu Porvoosta

-26.11.–22.12. Porvoon joulutori, jossa mm. maksuton joulukaruselli

-25.11.–23.12. Joulutunnelmaa J. L. Runebergin kodissa, Aleksanterinkatu 3.
Avoinna ke–su klo 10–16.
Yleisöopastukset joulukuussa sunnuntaisin suomeksi klo 12, ruotsiksi klo 13.

-25.11. klo 10–16. Joulupolku J. L. Runebergin kodin pihapiirissä

-29.11.2023–14.1.2024. Porvoon museon joulu Holmin talossa, Välikatu 11.
Avoinna ke–su klo 12–16.
Yleisöopastus sunnuntaina 17.12.  suomeksi klo 13, ruotsiksi klo 14.

-1.–24.12. Porvoon museon joulukalenteri Instagramissa ja Facebookissa @porvoonmuseo

-2.12. Vanhan Porvoon joulunavaus

-9.–10.12. klo 10. Joulumarkkinat Vanhalla raatihuoneentorilla

-13.12. klo 18. Porvoon seudun Lucian kruunaus Vanhan raatihuoneen portailla, Jokikatu 45.

-To 14.12. klo 13 Kauneimmat joululaulut Porvoon tuomiokirkossa. Kirkko avoinna ti–la klo 10–14, su klo 14–16.

-24.12. klo 16. Joulurauhan julistus Vanhan raatihuoneen portailla, Jokikatu 45.

Katso kaikki Porvoon joulunajan tapahtumat Porvoon kaupungin tapahtumakalenterista.