Etsintäkuulutus: Anders Wilhelm Boije af Gennäs

Porvoon museo kaipaa tietoja 1800-luvulla eläneen Treksilän kartanonherran leikkaamista silueteista.

Porvoon museo valmistelee ensi kesän näyttelyjään ja toivoo nyt ilmiantoja silueteista, jotka on leikannut Anders Wilhelm Boije af Gennäs (1804–1888). Maanviljelyyn ja teolliseen toimintaan keskittynyt Treksilän kartanon isäntä oli äärimmäisen taitava leikkaamaan siluetteja paperista. Porvoon museossa Boijen leikkaamia siluetteja on yli 30 ja Suomen Kansallismuseon kokoelmassa on muutama. Nyt Porvoossa kaivataan lisätietoa muissa kokoelmissa – julkisissa tai yksityisissä – olevista Boijen silueteista.

— Boijen siluetit ovat pienikokoisia ja kulkivat helposti kirjekuoressa, joten on mahdollista, että siluetteja on päätynyt ympäri Suomea, sanoo museonjohtaja Johanna Lehto-Vahtera.

Siluettitaide liitetään usein muotokuviin, mutta Boijen leikkaamista silueteista suurin osa esittää maisemia, joista löytyy ihmisiä, eläimiä, puita ja muita luonnonelementtejä. Jos Boije leikkasi henkilökuvan, hän teki usein kokovartalokuvan, josta välittyy henkilön luonne ja olemus.

— Yksityiskohtien määrä Boijen silueteissa on hengästyttävä. Kuvista välittyy selkeästi 1800-luvulla eläneen kartanonherran arki ja elinpiiri.

Tietoja silueteista tai Boijen elämästä laajemmin toivotaan ensisijaisesti sähköpostitse osoitteeseen johanna.lehto-vahtera@porvoonmuseo.fi tai puhelimitse 044 0800 227.

Näyttely silueteista avataan kesällä 2024.