Efterlysning: Anders Wilhelm Boije af Gennäs

Borgå museum önskar information om silhuetter klippta av herrgårdsägaren på Drägsby som levde på 1800-talet.

Borgå museum förbereder sommarens kommande utställningar och hoppas nu på tips om silhuetter klippta av Anders Wilhelm Boije af Gennäs (1804–1888). Godsägaren på Drägsby gård som var inriktad på jordbruk och industriverksamhet var mycket skicklig på att klippa silhuetter i papper. Borgå museum har över 30 silhuetter klippta av Boije och i Finlands Nationalmuseums samlingar finns några. I Borgå önskas nu mer information om Boijes siluetter i både offentliga och privata samlingar.

— Boijes silhuetter är små och de var lätta att skicka i kuvert, så det är möjligt att silhuetter hittas runt om i Finland, berättar museidirektör Johanna Lehto-Vahtera.

Silhuettkonst förknippas vanligen med porträtt, men största delen av silhuetterna klippta av Boije föreställer landskap med människor, djur, träd och andra naturelement. När Boije klippte porträtt, gjorde han det oftast i helfigur, som tydligt visar människans karaktär och väsen.

— Mängden detaljer i Boijes silhuetter är hisnande. Bilderna avspeglar tydligt godsägarens vardag och omgivning på 1800-talet.

Information om silhuetterna eller detaljer om Boijes liv önskas helst via e-post johanna.lehto-vahtera@porvoonmuseo.fi eller per telefon 044 0800 227.

Utställningen om silhuetterna öppnas sommaren 2024.