Helga Sonck-Majewski – Luonnon kudelma

8.4.2022–16.4.2023 Vanha raatihuone

Taiteilija Helga Sonck-Majewski (1916–2015) muutti Porvooseen vuonna 1943. Hän oli mieleenpainuva persoonallisuus ja hänen taidettaan leimaa ääretön rakkaus luontoon.

Helga Sonck-Majewski oli koulutukseltaan farmaseutti ja työskenteli Porvoon Vanhassa apteekissa. Taiteilijan ammatti houkutteli ja vuosina 1950–1953 hän opiskeli Suomen Taideakatemian koulussa. Ensimmäisen näyttelynsä Sonck-Majewski piti Porvoon museossa vuonna 1956. Hän oli keskeinen hahmo Porvoon taide-elämässä ja oli mm. mukana perustamassa Porvoon taideyhdistystä vuonna 1966.

Näyttelyn painopiste on taiteilijan kukka-aiheisissa teoksissa ja muotokuvissa, kuten värejä hohtavassa taitelijan sukulaisen Carl Eric Sonckin muotokuvassa vuodelta 1965.

Näyttelyn teokset kuuluvat Porvoon museon taiteilija Viggo Wallensköldin vuonna 2018 lahjoittamaan kokoelmaan ja näyttely on osa Porvoon museon juhlavuoden 2022 näyttelytarjontaa.

Katso video näyttelystä.

Omakuva-Sjalvportratt-HelgaSonckMajewski