Louis Sparren vetoomus Vanhan Porvoon puolesta täyttää 125 vuotta

Entä jos vanhan Porvoon keskiaikaiset kadut olisi suoristettu, vanhat rakennukset ja aukiot hävitetty eikä Vanhan raatihuoneen kello löisi tasatuntejaan? Entä jos nykyisestä rakkaasta maisemasta olisivat jääneet jäljelle vain kirkko ja joki? Ilman tulisieluista taiteilija Louis Sparrea näin olisi voinut käydä. Kiemurtelevilla kapeilla kaduilla paljastui askel askeleelta uusia maalauksellisia aiheita, kujilla avautui joka käänteessä odottamattomia ja ainutlaatuisia näkymiä, matalan portin läpi nähtynä lähes jok’ikinen piha muodosti taulun. (Louis Sparre: Det Gamla Borgå)

Sunnuntaina 3. huhtikuuta 1898 suuri joukko porvoolaisia kokoontui lyseon saliin kuulemaan taiteilija Sparren (1863–1964) esitelmää Det Gamla Borgå – Vanha Porvoo. Borgåbladet (6.4.1898) tiesi kertoa, että Sparren esitelmä oli kiinnostava, eloisa ja rakkaudella pidetty ja sai yleisöltä raikuvat aplodit! Puheesta ja samannimisestä pamfletista tuli maamme rakennussuojelun merkkipaalu, joka oli samalla taiteellinen teko.

Louis Sparren pamfletti oli rohkeaa aktivismia, joka nosti esiin keskiajalta lähtien orgaanisesti kehittyneen kaupungin arvon. Sparren uhkakuva oli se, että vanha asemakaava katoaisi kokonaan shakkilautamaisen ruutukaavan tieltä.

Louis Sparre sai Porvoossa aikaan paljon ja Vanha Porvoo -pamfletti on yksi hänen merkittävimmistä saavutuksistaan. Sparren esityksestä syntyi julkinen keskustelu ja perustettiin asemakaavakomitea miettimään alueen kauneusarvot huomioon ottavaa asemakaavaa. Sparren näkemykset vaikuttivat vuonna 1911 vahvistettuun vanhan Porvoon kaavaan, jonka laati Gustaf Nyström. Historialliset arvot ja alueen vanhanaikaisen leiman säilyttäminen nostettiin uudisrakentamista ohjaavaksi tekijäksi. Samat tekijät ovat vaikuttaneet myös myöhempään kaavasuunnitteluun. Luultavasti keskustelu vanhan kaupungin suojelusta sai aikaan myös sen, että valtionarkeologi J. R. Aspelin ja tuntemattomaksi jäänyt porvoolainen henkilö tilasivat valokuvaaja Natalia Linséniltä kuvasarjan Porvoosta.

Vanha Porvoo – Det Gamla Borgå on monin tavoin kiinnostava tapaus. Sparre oli jo vuonna 1893, ensi kertaa täällä käydessään, ihastunut kaupungin estetiikkaan ja maalauksellisuuteen. Vuonna 1897 Sparre perusti Aktiebolaget Iriksen (1897–1902), jonka taiteellisena johtajana ja tuotteliaana huonekalusuunnittelijana hän toimi. AB Iriksen tuotanto uudisti suomalaista taidekäsityötä ja taideteollisuutta. Vanha Porvoo oli taiteilijalle tärkeä aihe, joka esiintyy hänen grafiikassaan.   Vanha Porvoo -pamfletissa Sparre julkaisi yli 30 tussipiirustusta kaduista, aukioista, rakennuksista ja niiden yksityiskohdista. Pamfletti on ainutlaatuinen visuaalinen kokonaisuus kuvituksineen, kirjasintyyppeineen ja punaisine alkukirjaimineen. Se kuuluu suomalaisen kirjataiteen helmiin.

Vuonna 1896 perustettu Porvoon museoyhdistys oli mukana Sparren puhetilaisuuden järjestämisessä ja epäilemättä sen aktiiveissa toimi samanhenkisiä ihmisiä. Tapahtuman tuotto, runsaat 100 markkaa, kerättiin museoyhdistykselle.  Seuraavana vuonna Sparresta tuli yhdistyksen puheenjohtaja ja museon intendenttinä hän toimi 1902–1903. Museon kokoelmissa on laaja kokonaisuus Louis Sparren tuotantoa huonekaluista taideteoksiin. Myös Vanha Porvoo -pamfletin alkuperäiset kuvituskuvat kuuluvat kokoelmaan.

Porvoon museo juhlistaa merkkipäivää julkaisemalla Det Gamla Borgå – Vanha Porvoo -pamfletin tekstistä valituista otteista ja kuvista koostetun videon, jonka äänenä on Porvoon museoyhdistyksen nykyinen puheenjohtaja, arkkitehti Jukka Kullberg. Videon teksti ja kuvat perustuvat Louis Sparren Det Gamla Borgå -kirjaan.

Louis Sparren työtä Porvoossa esitellään kesäkuussa avautuvassa näyttelyssä Ilmiömäinen Iris – Fenomenet Iris (9.6.2023–1.4.2024)