Louis Sparres vädjan för Gamla stan i Borgå fyller 125 år

Tänk om de medeltida gatorna i Gamla stan i Borgå hade rätats ut, de gamla byggnaderna och skvären utplånats och Gamla rådhusets klocka inte skulle slå jämna klockslag? Endast kyrkan och ån skulle återstå av det nutida kära landskapet. Detta kunde ha hänt utan eldsjälen konstnären Louis Sparre. Vid varje steg på de slingrande små gatorna uppenbarade sig städse nya måleriska motiv, varje vändning i de små gränderna öppnade oväntade och egendomliga perspektiv, nästan varje gårdsinteriör sedd genom den låga porten utgjorde en tavla. (Louis Sparre: Det Gamla Borgå)

Söndagen den 3 april samlades en stor skara Borgåbor i lyceets sal för att lyssna till konstnären Sparres (1863–1964) föredrag Det Gamla Borgå – Vanha Porvoo. Borgåbladet (6.4.1898) kunde berätta att Sparres föreläsning var intressant, livfull samt med kärlek hållen och att den fick rungande applåder av publiken! Talet och pamfletten med samma namn blev en milstolpe för byggnadsskyddet i vårt land och var samtidigt en konstnärlig gärning.

Louis Sparres pamflett var modig aktivism, som lyfte fram värdet av en sedan medeltiden organisk utvecklad stad. Sparres hotbild var, att den gamla stadsplanen skulle försvinna och ersättas av en schackbrädeslik rutstadsplan.

Louis Sparre åstadkom mycket i Borgå och pamfletten Det Gamla Borgå var en av hans mest betydelsefulla gärningar. Sparres föredrag ledde till en offentlig diskussion och att en stadsplanskommitté grundades för att erhålla en stadsplan som tar hänsyn till områdets skönhetsvärden. Sparres visioner påverkade stadsplanen för Gamla stan i Borgå uppgjord av Gustaf Nyström, planen godkändes år 1911. De historiska värdena och områdets gamla prägel blev den styrande faktorn för nybyggandet. Samma faktorer har även påverkat senare stadsplanering. Troligtvis resulterade diskussionen om skyddandet av gamla stan i Borgå även i att statsarkeologen J. R. Aspelin och en okänd Borgåbo beställde en serie fotografier från Borgå av fotografen Natalia Linsén.

Det Gamla Borgå – Vanha Porvoo är på många sätt ett intressant fenomen. Sparre hade redan år 1893, i samband med sitt första besök blivit förtjust i den estetiska och måleriska staden. År 1897 grundade Sparre Aktiebolaget Iris (1897–1902), där han verkade som konstnärlig ledare och produktiv möbelplanerare. AB Iris produktion förnyade det finska konsthantverket och konstindustrin. Gamla stan i Borgå var ett viktigt ämne för konstnären och det förekommer i hans grafik. I pamfletten Det Gamla Borgå publicerade Louis Sparre över 30 tuschteckningar av gator, skvärer, byggnader och deras detaljer. Pamfletten är en unik visuell helhet med sina illustrationer, typsnitt och röda anfangsbokstäver. Den hör till den finländska bokkonstens pärlor

Borgå museiförening som grundats år 1896 var med om att ordna tillfället för Sparres tal och utan tvivel fanns det bland dess aktiva likasinnade människor. Evenemangets vinst, drygt 100 mk överläts till Borgå museiförening.  Följande år blev Sparre föreningens ordförande och han var museets intendent åren 1902–1903. I museets samlingar finns en omfattande helhet av Louis Sparre produktion från möbler till konstverk. Även pamflettens originalillustrationer hör till samlingen.

Borgå museum firar jubileet genom att publicera en video med utdrag ur texten och valda bilder ur pamfletten Det Gamla Borgå – Vanha Porvoo. Berättarrösten är museiföreningens nuvarande ordförande arkitekten Jukka Kullberg. Videons text och bilder baserar sig på Louis Sparres bok Det Gamla Borgå.

Museet utmanar även andra aktörer att uppmärksamma Louis Sparres betydelse i sin verksamhet eller på sociala medier med #louissparre #detgamlaborgå125 #vanhaporvoo125

Louis Sparres arbete i Borgå presenteras i samband med utställningen Fenomenet Iris – Ilmiöimänen Iris (9.6.2023-1.4.2024)