Levande arv – ur stadsperspektiv -seminarium

Rakennettu_kultymp_ja_maisema_2012 HW

Borgå museum – Museum med regionalt ansvar i östra Nyland anordnar onsdagen 6.9.2023 kl. 13-16 i Gamla rådhuset i Borgå ett eftermiddagsseminarium med anknytning till Europeiska kulturmiljödagarnas tema levande arv.

Rörelsen för skyddandet av Gamla Stan i Borgå lade grunden för utvecklingen av byggnadsskyddet i vårt land. I dag beaktas kulturmiljövården på många sätt i vår lagstiftning och kulturmiljöarbetet är en väsentlig del av de regionala ansvarsmuseernas verksamhetsområde. Skyddandet av stadsdelen Gamla Stan i Borgå har en så lång tradition att det är en självklar del av områdets karaktär, en del av det levande arvet. När det gäller yngre bebyggelse krävs tid innan byggnader eller miljöer generellt sett anses vara i lämplig ålder för att bevaras.

Seminariets föreläsningar berör Borgå stadsstruktur, den tidiga rörelsen för räddandet av Gamla Stan och hur byggnadsvård blev allmänt accepterat. Slutligen presenterar sig museets team för regionalt arbete, och berättar om sitt arbete. Evenemanget hålls på finska.

Borgå museum är ett museum med regionalt ansvar i östra Nyland och har därmed som arbetsfält kulturmiljön och främjandet av det regionala museiarbetet i området. Museets verksamhetsområde omfattar Borgå, Lovisa, Sibbo, Borgnäs, Buckila, Askola, Lappträsk och Mörskom. Museet fungerar som sakkunnig i kulturmiljöfrågor, avger utlåtanden, tar del i officiella förhandlingar, idkar rådgivning, utvecklar och främjar vården av kulturmiljön samt ansvarar för kulturmiljöinformationens digitala lagring och tillgänglighet. Den regionala museiverksamheten främjas genom att stödja lokala museers verksamhet, ge råd, undervisa och stärka samarbetet mellan museerna. Regionala ansvarsmuseets uppgifter grundar sig på museilagen.

Evenemanget är gratis. Deltagaravtalet är begränsat, Gamla rådhusets sal har 45 sittplatser. Vi ber om förhandsanmälan: kirsi.toivonen@porvoonmuseo.fi

6.9.2023 kl. 13 i Gamla rådhuset

Välkomstord, museichef Johanna Lehto-Vahtera

Iida Kalakoski, arkitekt, teknologiedoktor, Puukaupunkien tarina rötisköistä rakennusperinnöksi, 45 min.

Diskussion

Panu Savolainen, biträdande professor, arkitekt, historiker, Porvoon kaupunkirakenne ja varhainen suojeluliike, 45 min.

Diskussion

Borgå museums team för regionalt arbete presenterar sig och berättar om sitt arbete, 45 min.