Borgå museum har en sommar fylld av konst

I Borgå museums utställningar under sommarsäsongen visas Edelfelts målningar, silhuettkonst och nutidskonst i samband med Borgå triennal. På hösten öppnas en webbutställning i vilken man kan utforska skyltar från olika tider. De traditionella julborden hör till julsäsongen, utställningen Den blå timmen som presenterar vinterns småfåglar pågår från julen över vintern.

Borgå museums utställningsprogram för år 2024 har nu publicerats. I museet firas bl.a. Albert Edelfelts 170-årsjubileum tillsammans med Albert Edelfelts ateljémuseum och museet deltar i Borgå triennalföreningens uppsättning av nutidskonst. I år är även det lilla vackert i Borgå museum: I Gamla rådhuset visas silhuetter i miniatyrstorlek och i slutet av året kan man tillbringa den blå timmen tillsammans med övervintrande småfåglar. Det kommande förbereds intensivt under året, då förnyandet av utställningarna i rådhuset inleds. Den första delen öppnas 2025 i nedre våningen som en hybrid av utställning och verkstadsutrymme.

Albert Edelfelt 170
9.6.2024–3.5.2026

År 2024 har det förflutit 170 år sedan Albert Edelfelts födelse och Borgå museum firar jubileumsåret med en ny utställning i Gamla rådhuset stora sal. I utställningen visas de berömda och älskade oljemålningarna samt annat material i anslutning till Edelfelts liv i Borgå.

Silhuett. Lång kontur
9.6.2024–3.5.2026

I Gamla rådhusets lilla sal öppnas en ny utställning som presenterar silhuettkonst. Innan det blev mer allmänt att fotografera var silhuetter eller skuggbilder ett billigt och snabbt sätt att göra bilder, som användes speciellt för porträtt i profil. Utställningens fokus är på landskapssilhuetter klippta i papper av Anders Wilhelm Boije som bodde på Drägsby gård i nuvarande Borgå på 1800-talet.

Borgå Triennal 2024: Space is a Common Thing
9.6.–1.9.2024

Borgå Triennal 2024: Space Is a Common Thing som breder ut sig runt omkring i Borgå kommer också till Borgå museums Holmska gård. I utställningsutrymmet på första våningen visas Mette Björnebergs och Jenni Tuominens verk och i Holmska gårdens boda kan publiken delta i Teckningsteatern, som är en performativ installation av konstnärerna Hytönen, Pan Jianfeng ja Kalle Turakka Purhonen.

Den blå timmen. Utställning om vinterns fåglar
27.11.2024–2.3.2025

Småfåglar som övervintrar i Finland har prytt granarnas grenar redan under flera årtusenden innan utformandet av julgranstraditionen. I vinter får man i Holmska gården beundra en gran prydd med småfåglar i utställningen som berättar om fåglarnas övervintring. Fåglarna som är formade av metall och massa är gjorda av amanuensen Solveig Bergholm som tar hand om de naturvetenskapliga samlingarna.

Borgå museums jul
27.11.2024–12.1.2025

Vi betjänar. Skyltar i Borgå museums samlingar [Webbutställning]
31.10.2024

I webbutställningen kan man utforska affärsskyltar som finns i Borgå museums samlingar. Museisamlingarna är bevismaterial från det förflutna. Utställningen som är förverkligad på StoryMaps-plattformen presenterar också skyltar från olika plats- och tidssammanhang bl.a. med hjälp av tidslinjer, kartor och gamla fotografier.

Modig, pålitlig och flitig – hästen i östra Nyland [Vandringsutställning]
1.2.2024

Hästen i östra Nyland presenteras i den andra delen av vandringsutställningsserien via minnen, information och fotografier. Den lättbyggda utställningen är en del av Borgå museums regionala arbete och olika aktörer kan låna materialet av museet för att ordna en egen utställning. Kan lånas fr.o.m. februari. Också den första delen, Kon – östnylänningarnas trogna vän kan fortfarande lånas. Förfrågningar: Mai Joutselainen, mai.joutselainen@porvoonmuseo.fi 040 73 44 042

Det senaste årets utställningar fortsätter ännu i början av året

– Den superpopulära utställningen Fenomenet Iris som presenterar AB Iris produktion och som öppnades senaste sommar fortsätter till slutet av mars, således kan man ännu se utställningen vars sista öppethållningsdag är på påsklördagen.

– Också utställningen Hela folkets Runeberg i J.L. Runebergs hem fortsätter år 2024.

Borgå virtuella konstmuseum som öppnades i december visar utställningen Konstnärernas Borgå. Utställningen presenterar bildkonst från 1950-talet till nutid ur Borgå museums och Borgå stads samlingar. Besök det virtuella museet tillsammans med en kompis!

I basutställningarna presenteras konst, kulturhistoria och naturvetenskap

Borgå museums basutställningar i Holmska gården och Gamla rådhuset presenterar uppkomsten av Borgå ådal och dess bebyggelse från istiden framåt, livet på 1700-talet, Borgå konstnärers och formgivares produktion samt föremål från 1800-talet.

Gemensam inträdesbiljett till båda museerna 12 € (rabattbiljett 8 €, under 18 år gratis).