Hej polle, hej! – Borgå museum samlar minnen om hästen

Borgå museum – museum med regionalt ansvar i östra Nyland, förbereder en ny del av sin vandringsutställnings-serie som denna gång fokuserar sig på hästen. Museet är intresserad av människors minnen som inkluderar hästen och anordnar därför en minnesdatainsamling den 3–31 juli 2023. Vad har du för minnen av hästar?  Hur har hästen påverkat ditt liv?

Minnen kan berättas till museet, i elektronisk form, via blankett eller lämnas i de särskilt reserverade  lådorna vid östra Nylands huvudbibliotek. Vi hoppas samla så många minnen som möjligt av människor i olika åldrar och från olika delar av östra Nyland. Minnena kan vara långa eller korta. Svarstiden är till slutet av juli. Minnena förvaras i museets arkiv och svaren behandlas anonymt.

Borgå museum är östra Nylands regionala ansvarsmuseum, som även erbjuder olika museitjänster utanför museets väggar. Vandringsutställnings-serien är en del av det regionala museiarbetet. Vandringsutställningarna finns att låna på museet och det går att sätta upp dem även i ett litet utrymme.

Undersökningen görs i samarbete med Helle-biblioteken.