Johan Fredrik Sjöberg

Sjöberg

Johan Fredrik Sjöberg (1830-1888) var en präktig sjöbuss och human kapten. Vid kyligt väder kunde han bjuda på en värmande snaps ur oljerockens innerficka. Han förde skonerten Luvia, barkskeppet Fanny, skonarna Alma och Alku samt briggen Alexander och var Riofararen framom andra, men anlöpte även närmare hamnar som Lübeck och Cadiz. Från Sydamerika hämtade han främst kaffe, från Europa salt, vin, torkade frukter och styckevaror. Från Borgå fraktade han trävaror, lin- och hampfrön, kummin och smör.

Sjöberg var känd för snabba turer. År 1884 tog en tur med Alexander till och från Cadiz endast 72 dygn, lastning inkluderat. Sjöberg utklarerade även bland de första vid öppet vatten om våren och återvände trots att vintern var i antågande. År 1875 fick han hjälp av bogserbåten Laine att få Alexanders russin-, fikon och vinlast genom isen till Hammars.

År 1888 avled Sjöberg på Nordsjön ombord briggen Axel Mauritz.

Sjöberg

Lue myös

villasaksirapu

Fripassagerare

Invasiva arter har, avsiktligt eller oavsiktligt, flyttats av människan till nya områden. Sjöfartens roll är betydande. Under segelfartygens tidsperiod kunde organismer vara fästa vid skrovet, som havstulpanen, eller frön kunde

Kultaranta II

Kultaranta II – porvoolaista veneenrakennustaitoa parhaimmillaan Tasavallan tärkein vene on Kultaranta, jolla presidentti liikkuu kesäaikaan Naantalissa kesäasuntonsa Kultarannan vesillä. Nykyinen presidentti Sauli Niinistön käytössä oleva alus on järjestyksessä jo kahdeksas

Kadonneen Sahasaaren salaisuus

Kadonneen Sahasaaren salaisuus Porvoonjokea etelään päin matkatessa vastaan tulee Hamarin edustalla salaperäinen saarirykelmä – Sahasaaret. Umpeen kasvaneiden saarten rantamilla näkyy lahonneita paalujen raatoja, kanavan tapainen väylä ja rakennelmien jäänteitä. Tunnelma