Skutan Fortuna

PIENI Fortuna jaala

År 1949 löpte Fortuna av stapeln som den sista av Borgåbygdens skutor. Hon byggdes av Edvin Gustafsson (1892-1965), som var av skutbyggarsläkt. Hans far Gustaf Johansson hörde till sin tids främsta båtbyggare. Gräsviken i Sondby var familjens bas, där fartyg byggdes och varifrån man åkte på segelfärder. Edvin Gustafsson inledde sitt liv som sjöman redan som 10-åring på sin fars fartyg. Senare byggde och verkade han, liksom sina bröder, som ägande skutskeppare. Fortuna såldes år 1964 som husbåt och vilar idag på havsbottnen som vrak vid Kanarieöarna.

Den högklassiga miniatyrmodellen är gjord av Bertel Karlsson och ingår i en privatsamling.

PIENI Fortuna jaala

Lue myös

villasaksirapu

Fripassagerare

Invasiva arter har, avsiktligt eller oavsiktligt, flyttats av människan till nya områden. Sjöfartens roll är betydande. Under segelfartygens tidsperiod kunde organismer vara fästa vid skrovet, som havstulpanen, eller frön kunde

Kultaranta II

Kultaranta II – porvoolaista veneenrakennustaitoa parhaimmillaan Tasavallan tärkein vene on Kultaranta, jolla presidentti liikkuu kesäaikaan Naantalissa kesäasuntonsa Kultarannan vesillä. Nykyinen presidentti Sauli Niinistön käytössä oleva alus on järjestyksessä jo kahdeksas

Kadonneen Sahasaaren salaisuus

Kadonneen Sahasaaren salaisuus Porvoonjokea etelään päin matkatessa vastaan tulee Hamarin edustalla salaperäinen saarirykelmä – Sahasaaret. Umpeen kasvaneiden saarten rantamilla näkyy lahonneita paalujen raatoja, kanavan tapainen väylä ja rakennelmien jäänteitä. Tunnelma