s/s J. L. Runeberg

ss Runeberg

Dubbelpropellångaren s/s J. L. Runeberg var det andra ångfartyget i raden att bära nationalskaldens namn och trafikerade mellan Borgå och Helsingfors. Fartyget ägdes av Borgå Ångfartygs AB och var tillverkat vid Eriksbergs Mekaniska Verkstad i Göteborg. Hennes första passagerarresa gick av stapeln midsommaren 1914. Inredd med mahogny och satinvalnöt, facettslipat glas, rymliga toaletter med engelska Shanks patenter och AEG:s elinstallationer erbjöd hon även lustfärder under helgerna.

Då den nya landsvägen Helsingfors-Borgå stod klar utbyttes hon 1937 mot ett mindre och energisnålare fartyg. Borgå Ångfartygs AB behöll rättigheten till namnet, som gavs åt stålångaren som än idag trafikerar på Borgå å. Den gamla s/s J. L. Runeberg såldes åt Ångbåts Ab Åland och omdöptes till Porthan, för att 1945 överlämnas som krigsskadestånd till Sovjet.

ss Runeberg
Lennart Liljeroos (1901-1973), s/s J.L. Runeberg, 1935

Lue myös

villasaksirapu

Fripassagerare

Invasiva arter har, avsiktligt eller oavsiktligt, flyttats av människan till nya områden. Sjöfartens roll är betydande. Under segelfartygens tidsperiod kunde organismer vara fästa vid skrovet, som havstulpanen, eller frön kunde

Kultaranta II

Kultaranta II – porvoolaista veneenrakennustaitoa parhaimmillaan Tasavallan tärkein vene on Kultaranta, jolla presidentti liikkuu kesäaikaan Naantalissa kesäasuntonsa Kultarannan vesillä. Nykyinen presidentti Sauli Niinistön käytössä oleva alus on järjestyksessä jo kahdeksas

Kadonneen Sahasaaren salaisuus

Kadonneen Sahasaaren salaisuus Porvoonjokea etelään päin matkatessa vastaan tulee Hamarin edustalla salaperäinen saarirykelmä – Sahasaaret. Umpeen kasvaneiden saarten rantamilla näkyy lahonneita paalujen raatoja, kanavan tapainen väylä ja rakennelmien jäänteitä. Tunnelma